Til innholdet

KLASSISK TIRSDAG MED DEN DANSKE STRYKEKVARTETT

Publisert: 28.09.2017



Oslo har fått en ny konsertserie som det er verd å merke seg, Klassisk tirsdag. Hver uke byr serien på et kammermusikkprogram, for mange et etterlengtet tilbud.


TEKST HILDE HOLBÆK-HANSSEN
TOPPFOTO AV DEN DANSKE STRYKEKVARTETT CAROLINE BITTENCOURT


Serien er et samarbeid mellom Det Norske Kammerorkester, Oslo Quartet Series, Oslo Camerata og Dextra Musica, som har koordinert sine konserttilbud slik at det hver tirsdag arrangeres en konsert i Oslo. Tre kveldskonserter på aktørenes vanlige konsertsteder, Gamle Logen, Universitetets Aula, Sentralen og Kulturkirken Jakob, samt en lunsjkonsert på Sentralen.

Klassisk tirsdag ble lansert med en felleskonsert 5. september. Så fulgte Kammerorkesterets sesongåpning uken etter, mens årets De Unges Lindemanpris-vinner, Sandra Lied Haga, hadde den første lunsjkonserten i en fullsatt Vinterhage på Sentralen 19. september.

Fullsatt var også Oslo Quartet Series’ sesongåpning med Den Danske Strykekvartett i Gamle Logen 26. september. Det er tydelig at kammermusikk har et stort og entusiastisk publikum, som nok ønsker konsertserien velkommen. Det er fint at kammermusikk ikke lenger er henvist til festival-Norge, samtidig som fremveksten av kammermusikkfestivaler gjennom de siste decennier helt sikkert har medvirket til at musikk i mindre former er blitt populær.

Ung kvartettserie – og ungt publikum
Det mest gledelige er å se hvor stor andel av publikum som er ungdom. Det var i hvert fall tilfelle på denne konserten. Det skal sies at det sto påfallende mange strykeinstrumentkasser rundt langs veggene i salen, så andelen musikkstudenter var nok stor.

En grunn til det kan være at Oslo Quartet Series innleder alle konserter med en ung strykekvartett fra sin satsing «Ung kvartettserie». Til sesongåpningen hadde de invitert kvartetten Brava, som fremførte et utdrag fra forestillingen I was looking for something, et samarbeidsprosjekt mellom komponist Kaja Bjørntvedt, koreograf Lise Tiller, Kunsthøgskolen i Oslo og Oslo Quartet Series. Danserne Charlott Utzig og Julie Mjøen fremførte en koreografi som utforsket bevegelser knyttet til spenning og avspenning. Spenning og avspenning preget også Bjørntvedts musikk, der overgangene mellom den innledende elektroniske musikken og strykekvartetten var nesten sømløs. I det midtre partiet for bare strykekvartett, var musikken mer «spent», melodiøs og vakker, før den flytende elektronikken igjen overtok mot slutten. Dansernes prestasjoner skal denne skribent vokte seg for å vurdere, men den innredningen kvartettserien har valgt på lokalet – på tvers av salen med lavt podium – var ikke ideell for å vise dans. Den gir helt sikkert de beste akustiske forholdene for strykekvartetter, men når mesteparten av publikum må nøye seg med å se overkroppen på danserne, ytes de ikke rettferdighet.

Homogen klang
Hovedattraksjonen var Den Danske Strykekvartett, det første utenlandske ensemblet som er blitt invitert tilbake til Oslo Quartet Series, som nå går inn i sin sjette sesong. Det er en frisk, energisk kvartett, som samtidig har en ledig holdning til hvordan de fremstår. De dress- og slipskledte herrer på toppfotoet, stilte her i langt mer bekvemme konsertantrekk. De presenterte selv sitt program på en sjarmerende, «dansk» og rolig måte.

De åpnet med en intens fremføring av Bartóks 1. Strykekvartett, der ensemblets energi var påfallende – også i de rolige partiene. Konsertens undertittel var «Kontrapunkt», som programvertinne Berit Cardas gjorde et artig forsøk på å forklare innledningsvis. For denne lytter var imidlertid kvartettens homogene klang og de homofone partiene i musikken, mer påfallende enn kontrapunktikken. Det gjaldt også for den intense fremføringen av Beethovens Strykekvartett nr. 14.

Mellom de to mestre spilte Den Danske Strykekvartett egne, melodiøse arrangementer av nordisk folkemusikk – mest dansk, men også en færøysk, og en norsk dans i tillegg til en egenkomponert reel. Som ekstranummer, etter en meget entusiastisk mottakelse, spilte de sitt arrangement av Carl Nielsens Mit hjerte altid vanker.


Én kommentar til “KLASSISK TIRSDAG MED DEN DANSKE STRYKEKVARTETT

  1. Siterer unge Grolid på hjemvei «Beste 131 jeg har hørt!». Plettfri fremførelse med alvor, sårhet og humor! En «ung» kvartett – ingen Budapester-fakter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *