Til innholdet

3907 visninger

Bergen Nasjonale Opera



RÅ MAKTKAMP, BEGJÆR, SJALUSI OG NYDELIGE MUSIKK I MOZARTS
SISTE OPERA LA CLEMENZA DI TITO

Hvordan skal en politisk leder være? I en tid da kanskje makt og kontroll aldri har vært mer kritisk eksponert, presenterer vi Mozarts tidløse opera der en voldshandling blir møtt med tilgivelse. Historien er drevet av sjalusi, intens kjærlighet og lojalitet, i et politisk drama med klare paralleller til «House of cards».

Mozarts musikk er like tidløs som plottet, og leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

Den greske regissøren Rodula Gaitanou gjester Bergen for første gang og flytter handlingen fra antikken til vår samtids ekstremisme og polariserende samfunn. Har ønsket om makt og bruk av vold for å oppnå makt forandret seg på 2000 år?

Tenoren Charles Workman har den utfordrende tittelrollen som Tito og sopranen Lauren Fagan er hans hevngjerrige motpart Vitellia. De to unge norske sangerne Beate Mordal tolker Servilia, som er i et hemmelig forhold med Annio, sunget av Ingeborg Gillebo. Annika Schlicht står sentralt som den dypt forelskede mannen Sesto, som følger Vitellias morderiske vei. Bassen Barnaby Rea synger rollen som Publio.

Wolfgang Amadeus Mozart / Musikk
Caterino Mazzolà, etter Pietro Metastasio / Libretto
Bergen Filharmoniske Orkester
Edvard Grieg Kor med gjester
21.-27. mars 2020
Grieghallen

Fullscenisk opera i to akter.
En ny produksjon fra Bergen Nasjonale Opera, presenteres i samarbeid med Musikkselskapet Harmonien.