Til innholdet

COMPLETE STRING QUARTETS, VOL 1

Publisert: 12.04.2019



Gudmundsen-Holmgreen Strykekvartetter Nr. 1-6
Nordic String Quartet
Dacapo 8.226217 (63 minutter)

Den avdøde, store komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreen (1932-2016) komponerte fjorten strykekvartetter mellom 1959 – da han var midt i 20-årene, og 2013 – tre år før sin død. Nordic String Quartet har påtatt seg å spille inn alle for Dacapo og denne første platen omfatter de første seks. De tre første er fra 1959 og disse er fiffig sammenflettet med de neste til en tilfredsstillende, om ikke kronologisk serie. Den åpner med fremadstormende energi i nr. 5 Step by Step (1982-6, rev. 2003), og fortsetter via nr. 1, 6, 3 og 4 til den mer tradisjonelle og likevel konsentrerte utformingen av nr. 2, Quartetto Facile (1959), med sine hint til Bartóks kvartetter.

Presentasjonen av de seks verkene setter først og fremst søkeløys på variasjonen i Gudmundsen-Holmgreens behandling av kvarttettmediet, og beviser at han allerede i de første var en kvartettkomponist med betydelig begavelse og medfødt forståelse. Dette viser seg i den komprimerte ensatsige nr. 1, som Steen Pade skriver i det informative CD-heftet beskjeftiger seg av «de harmoniske implikasjonene i en tolvtonerekke» i den innledende bratsj-soloen. De skarpere teksturene i nr. 2, Quartetto Facile, som er skrevet omtrent samtidig, er ikke mer forskjellige enn at disse kvartettene kan oppfattes som to sider av samme sak. Den tredje kvartetten – også fra 1959 – er den samling med fem små etyder i en størrelse (tilsammen varer de under fire og et halvt minutt, den minste av alle seks kvartettene) som kan få en til å tenke på Webern, men den interne strukturen og musikalske diskursen beveger seg langs forskjellige linjer. Den fjerde kvartetten er nok en konsentrert enkeltsats, komponert i 1967 og en studie i ro inspirert av sikadenes sang, slik man hører den når man kobler av i Hellas! Sluttresultatet er like hypnotisk, om enn ikke like søvndyssende.

Den femte og sjette kvartetten er, som nr. 1-3, komponert i umiddelbar nærhet i tid, til og med overlappende; den sjette, med undertittel Parting, ble komponert i 1983 mens nr. 5 ennå ikke var ferdig. Tittelen og musikken minner litt om komponistens store samtidige landsmann Per Nørgård, som selv ikke var noen dårlig kvartettkomponist. Dette er de to lengste kvartettene på platen (hhv 18’52” og 12’46”) og overveiende mer komplekse. Step by Step (nr. 5) er et sant mesterverk som burde vært langt mer kjent. Den optimistiske begeistringen i begynnelsen utmattes langsomt, via et kaleidoskopisk utvalg av stemninger og teksturer, til mørket mot slutten – som like godt kan oppfattes som inngangen til natten som den «fortvilende gest» Pade skriver om.

Fremførelsene til Nordic String Quartet er livlige og tvers gjennom velforberedt. Gudmundsen-Holmgreen omtales noen ganger først og fremst som eksperimentator, og dernest som musiker. Men kvartetten spiller disse fascinerende verkene som musikk, og det svært overbevisende. Omtalen på platen summerer disse verkene som «Aldri banale, ofte underholdende, alltid standhaftige». I disse oppkvikkende opptakene, sensasjonelt innspilt, vil jeg omfrasere til: «Aldri banale, ofte standhaftige, alltid underholdende».


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen